Jeg har samlet en række kendetegn på ordblindhed/ dysleksi.
De fleste ordblinde/ dyslektikere har 10 eller flere af nedenstående kendetegn. Disse kendetegn kan ændre sig fra dag til dag eller fra minut til minut. Det mest påfaldende kendetegn ved dysleksi er netop det skiftende funktionsniveau.
Kendetegn ved læsning og læring
Når personen:
- klager over hovedpine, ondt i maven, svimmelhed eller kvalme, når der læses.
- har vanskeligt ved at lære alfabetet og oversætte bogstaver til lyd, og bogstavsekvenser til ord. Har generelt nedsat læseforståelse.
- spejlvender bogstaverne p/b, b/d, J/L.
- bliver forvirret over bogstaver, tal og andre symboler.
- klager over at se ting, der ikke er der, eller ting, der bevæger sig, under læsning.
- virker til at have synsproblemer, selvom en synstest ikke påviser nogen.
- har svært ved at omsætte idéer til ord.
Kendetegn ved taleevne og hørelse
Når personen:
- er sen til at lære at tale, har talevanskeligheder eller svært ved at benævne ting ved navn, selvom man godt kan se, at barnet ved, hvad der tales om.
- har svært ved at udtale ord med flere konsonanter (f.eks. strømpe, springe, længst).
- har svært ved at formulere sig. Det er, som om talen ikke kan følge med de tanker og billeder, der farer rundt i hovedet. Der springes fra billede til billede imens personen fortæller, og tilhørerne kan have svært ved at følge med.
- hører ting, der ikke er blevet sagt, så der nemt opstår forvirring omkring kommunikationen.
- lader sig nemt distrahere af lyde.
- har svært ved at følge en mundtlig instruktion.
Motoriske kendetegn på dysleksi
Når personen:
- har svært ved at holde på en blyant og svært ved at skrive.
- har svært ved at holde på kniv og gaffel.
- har koordinationsproblemer, især finmotorisk - er eksempelvis dårlig til at gribe en bold.
- er meget praktisk orienteret.
- har svært ved at skelne mellem højre/venstre, op/ned.
- hurtigt bliver køresyg.
Kendetegn ved regning og tidsfornemmelse
Når personen:
- har svært ved at tælle korrekt (spejlvender tal) og ikke behersker de matematiske symboler.
- har god matematisk forståelse, men ikke forstår spørgsmålene i matematikbogen.
- har svært ved at læse, kende klokken og mangler tidsfornemmelse.
- har svært ved at huske ugedagene og månedernes rækkefølge.
Kendetegn ved hukommelse
Når personen:
- har en ekstremt god hukommelse, hvis det drejer sig om erfaringer, ansigter m.m.
- har svært ved at huske rækkefølger og mundtlige instruktioner.
- hovedsaglig tænker i billeder og følelser, og ikke med lyde eller ord (ingen indre-monolog/dialog).
Kendetegn ved fysik, adfærd og personlighed
Når personen:
- har svært ved at holde orden i sine ting - eller er et overdrevent ordensmenneske.
- hurtigt bliver frustreret og emotionelt påvirket.
- er meget tidligere eller senere i sin udvikling end de fleste andre børn, hvad angår bestemte færdigheder. Eksempelvis tidligere til at gå eller senere til at tale.
- er overfølsom og allergisk over for madvarer.
- er følsom over for øreinfektioner.
- har stor opmærksomhed på omverdenen og er med i alt, hvad der foregår i omgivelserne.
- er mere nysgerrig end gennemsnittet.
- har en stærk følelse af retfærdighed og er emotionel og følsom.
- har gode sociale og menneskelige egenskaber. Er socialt intelligent og dygtig til at aflæse mennesker.
- oplever, at symptomer og fejl bliver forværret under pres, ved stress, emotionel spænding, sygdom m.v.
- har et negativt selvværd, og bliver hurtigt frustreret og emotionel.
- har svært ved at koncentrere sig, er hyperaktiv eller en dagdrømmer.
Vil du vide mere?
Eller vil du prøve om Davis®-metoden vil kunne hjælpe dig eller dit barn, så kontakt os her eller ring til Moniek Geven på 75 75 71 05